Ontsmetten van winkelmandjes bij Kruidvat in Grou

Deurbeleid bij Kruidvat en Jumbo in Grou

Grou – Het gebruik van een winkelwagen wordt verplicht in supermarkten, ook als een klant slechts één product nodig heeft. Dit zijn de nieuwe maatregelen die brancheorganisatie CBL rondom de coronacrisis heeft afgekondigd. Bovendien laten supermarkten maximaal één klant per 10 m2 winkelvloer toe. In een winkel van 1000 m2 mogen dus maximaal 100 klanten tegelijk binnen zijn. In Grou passen het Kruidvat en de Jumbo inmiddels dit deurbeleid toe.

Supermarkten regelen dit door het aantal winkelwagens te beperken. Het gebruik van een winkelwagen helpt klanten ook om voldoende afstand te houden. In kleinere supermarkten en ketens zonder winkelwagens wordt het gebruik van een mandje verplicht. In deze winkels is slechts een beperkt aantal mandjes beschikbaar, zodat het niet te druk wordt in de winkel. Als bij een winkel op een bepaald moment geen winkelwagen of mandje beschikbaar is, mogen op dat moment geen nieuwe klanten naar binnen. Klanten moeten buiten wachten tot er een wagen of mandje beschikbaar is.

Kruidvatmedewerker Jeroen ontsmet de winkelmandjes bij de vestiging in Grou. Foto: Press4All

Kruidvat

Bij de Jumbo en het Kruidvat in Grou is de maatregel per onmiddellijke ingang ingegaan. Bij het Kruidvat lopen klanten  door een soort afgebakend pad waar tien mandjes beschikbaar zijn. Dit is ook het maximaal aantal klanten dat zal worden toegelaten. Het gaat hierbij om één persoon per mandje. Kruidvatmedewerker Jeroen ontsmet de mandjes na elk gebruik, zodat elke klant weer veilige manier boodschappen kan doen. Bij de Lidl in Grou was op dinsdagmiddag 24 maart nog vrije onbeperkte toegang.

Supermarkten nemen deze maatregel om ervoor te zorgen dat mensen anderhalve meter afstand kunnen houden van elkaar. Deze afstand beperkt het risico voor klanten en medewerkers om elkaar te besmetten met het coronavirus.

Door deze maatregel kan bij een beperkt aantal winkels buiten een rij ontstaan. Supermarkten hebben contact met gemeenten over ondersteuning bij het handhaven van voldoende afstand in wachtrijen buiten.

Oproep ‘Afstand houden’ op kleding vakkenvullers

Ook vakkenvullers helpen klanten eraan herinneren om anderhalve meter afstand te houden. Zij dragen vanaf deze week aangepaste werkkleding met de oproep om afstand te houden. Klanten komen regelmatig en vaak onbewust te dicht in de buurt van supermarktmedewerkers. Veel medewerkers maken zich daar zorgen over en dat is begrijpelijk. De kleding helpt klanten eraan herinneren om voldoende afstand te houden en veilig boodschappen te doen. Supermarktketens kiezen zelf hoe ze hun kleding aanpassen, bijvoorbeeld met een opvallend hesje. Dit kan per keten verschillen.

Supermarkten gaan het aantal klanten dat tegelijk naar binnen mag, fors beperken, tot maximaal één per tien vierkante meter. In een super van 1000 vierkante meter mogen dus nog maar 100 klanten tegelijk naar binnen. Het aantal winkelwagens wordt beperkt om dat te bewerkstelligen; alle klanten moeten een winkelwagen gebruiken.

Bron: CBL Fotografie: Press4All