Meer spoorwerk en hinder voor treinreizigers overdag en doordeweeks
Grou / Friesland – ProRail gaat vaker overdag en doordeweeks aan het spoor werken. Sinds jaar en dag plant Prorail grote werkzaamheden vooral in de weekenden en vakantieperiodes. Dit doen ze om hinder voor reizigers en vervoerders zoveel mogelijk te voorkomen. Vanwege verschillende uitdagingen is dit niet langer een vanzelfsprekendheid. Daarom gaan spooraannemers nu ook buiten de reizigersluwe periodes aan de slag. In 2024 krijgt vooral Friesland hier mee te maken. De komende jaren zal dit steeds vaker en op meer plekken nodig zijn.
Uitdagingen
Prorail heeft te maken met verschillende uitdagingen, zoals personeelstekorten en strenge wetgeving rondom flora en fauna. Maar ook veiligheid en een grote toename van onderhoudswerk en projecten om spoorcapaciteit uit te breiden vragen om oplossingen. Binnen ProRail houdt een team van experts zich hiermee bezig. Veel van deze oplossingen zijn niet relevant voor de buitenwereld. Werken buiten de weekenden en vakanties wel. Dit zal zorgen voor meer hinder voor reizigers, verladers en (goederen)vervoerders. Maar het is nodig voor goed onderhouden spoor en capaciteitsuitbreidingen voor de toekomst.
Friesland
In juni 2024 zijn er zes buitendienststellingen die doordeweeks, overdag en buiten de vakanties plaatsvinden. Deze werkzaamheden zijn allemaal in Friesland en bundelen we in een periode van vijf weken. In Leeuwarden gaat groot onderhoud plaatsvinden aan de sporen van het emplacement. Daarnaast verbeteren we op dit emplacement de voorzieningen voor de vervoerders om hun treinen goed te onderhouden.
De reizigers in de wijde omgeving van Leeuwarden gaan hier helaas flink hinder van ondervinden. Station Leeuwarden telt op doordeweekse dagen buiten de vakanties rond de 10 duizend reizigers per dag. Een flink deel daarvan zal van maandag 17 juni tot en met dinsdag 9 juli niet met de trein kunnen reizen. Daardoor zullen zij met de bus of een ander alternatief van en naar hun werk moeten. Dat is niet hoe Prorail dat het liefste ziet, maar ze kunnen niet anders. Dit omdat ze in de zomervakantie ontzettend veel mensen nodig hebben voor grote spoorprojecten in Amersfoort en Ede.
In de omgeving van Leeuwarden bouwt Prorail daarnaast een onderdoorgang ter vervanging van een onbeveiligde overweg in Deinum. Tussen Heerenveen en Steenwijk doen ze groot spooronderhoud en tussen Akkrum en Wolvega plegen ze onderhoud aan bruggen. Allemaal werk dat noodzakelijk is. Zonder deze drastische beslissing had Prorail dit niet op deze termijn uit kunnen voeren.
Bron: Prorail